Grattis på födelsedagen, älskling!

Planen var att jag och barnen skulle åka och köpa en födelsedagspresent till Kim. Vi hade inte hunnit slutföra uppdraget då vi krockade med en bil i en vägkorsning utanför en närliggande kommun. Innan jag knappt hunnit förstå vad som hänt fanns räddningstjänsten på plats med ambulanser och brandbilar och det var världens pådrag.

Jag tänker inte gå in på några detaljer om hur olyckan gick till men jag kan säga att vi för tillfället har en bil mindre än vanligt, en för övrigt ganska obetydlig petitess i sammanhanget. Mest av allt är jag glad och tacksam för att ingen kom till skada och det känns ungefär som knivhugg i magen när jag tänker på hur illa det faktiskt hade kunnat gå. Man känner sig ganska liten på jorden när man inser vilka krafter som man har att göra med i en trafikolycka.

Nära nu

Godis och chips i skålarna, vin i glaset, ett av två barn sover, TV utan fördröjning på. Nu är det nära. ESC 2013 direkt från Malmö börjar NU!

The Topp 5, om jag får välja:
1. Danmark
2. Ukraina
3. Moldavien
4. Norge
5. Ryssland
6. Azerbaijan
7. Vitryssland

Vinner? Det gör Danmark. Ukraina slutar på andra plats och trea blir Moldavien.

ESC semi 1

Jag känner mig något ringrostig, det var ju faktiskt ett år sedan sist. Men här kommer den, min prognos inför första semin. Observera att den inte har något att göra med mitt personliga tycke och smak.

Vidare ikväll går…

Vitryssland
Belgien
Danmark
Estland
Irland
Moldavien
Ryssland
Nederländerna
Ukraina
Serbien

Är lite osäker på om jag valt rätt Balkanländer, vet ju att de flesta brukar klara sig till final men det är för många bra låtar från resten av Europa i år! Slovenien och Kroatien är dock inte helt ofarliga även om jag inte har tagit med dem på listan.

Bästa veckan

20130513-223222.jpg

Nu går vi in i den bästa veckan på hela året. Naturligtvis menar jag The Big ESC-vecka! Veckan som jag av hela mitt hjärta tillägnar mig åt Eurovision. Jag lever och andas ESC, lyssnar inte på något annat än schlagermusik och allt som råkar infalla när ESC är på TV prioriteras brutalt bort.

I år faller mina röster i första hand på de nordiska länderna, har satsat en liten peng vardera på att Danmark eller Norge tar hem det i år.

Kaffe före träning – bra eller dåligt?

Jag har – så länge jag har tränat och varit kaffedrickare – så gott som alltid druckit en kopp kaffe så nära inpå träningspasset som möjligt. Varför? För att jag blir piggare, gladare, mer energisk och orkar mer helt enkelt. Har inte reflekterat mer än så över detta faktum, men för ett tag sedan fick jag en kommentar som ledde till att jag började ifrågasätta mitt kaffedrickande och var tvungen att forska lite i hur kaffe påverkar träningen.

Alla som tränar har väl någon gång stött på myten om att koffein ökar förbränningen. Jag vill understryka att jag aldrig någonsin har trott att en liten kopp före träningen på något sätt skulle göra underverk med mig, kaffe är ju knappast det enda avgörande för mycket man förbränner under ett pass. Fortfarande finns det dock studier som visar att kaffe kan öka koncentrationsförmågan och i viss mån även uthålligheten. Den viktigaste enskilda faktorn när det gäller att förbränna fett verkar vara hur lång tid som träningspasset tar, och åtminstone inbillar jag mig att jag orkar längre när jag har druckit kaffe och är pigg när passet börjar än när jag inte har gjort det och är trött redan när jag går in i träningslokalen.

Jag har aldrig varit med om att behöva avbryta träningen för att gå på toaletten trots att kaffe är vätskedrivande, jag har nog med att försöka få i mig tillräckligt mycket vatten innan jag har hunnit svettas bort allt. Svett är också den enda negativa effekten av kaffe som jag har märkt av, men eftersom jag svettas som en gris oavsett om jag druckit kaffe eller inte är det knappast något som bekymrar mig.

Att jag inte har hittat en enda artikel eller forskningsrapport som tydligt bevisar att kaffe skulle påverka träningen negativt ser jag som positivt. Visst kan det vara skadligt med för mycket kaffe och koffein men i för höga doser är väl allt farligt? En dålig sak som jag inte visste innan är att koffein minskar insulinkänsligheten i kroppen så att musklerna får svårare att återuppbygga sockerdepåerna efter träning, och att man därför rekommenderas att minska intaget av koffein dagen innan intensiv träning. Låg insulinkänslighet innebär enkelt beskrivet att näringen lagras i fettvävnader i stället för att tas upp i muskelvävnaden, där det sista är av stor vikt för att förebygga fetma. Som kontrast visar många nyare studier att ett par koppar kaffe eller te om dagen kan minska risken att drabbas av typ 2-diabetes, men då verkar det framför allt handla om andra ämnen i kaffet än koffeinet. Alla har vi vår uppfattning om vad kaffe är, för mig är det i första hand en hälsodryck.

Mitt mål med träningen har aldrig varit att ”prestera”, i alla fall inte i bemärkelsen att jag vill forma kroppen på ett visst sätt eller att öka vikterna för varje gång. Jag vill bara orka ta mig igenom hela passet utan för många pauser. Hur mycket jag orkar kan variera från gång till gång beroende på dagsform, klockslag, hur mycket jag har haft att göra på jobbet, vad jag ätit etc, men jag deppar inte ihop om jag en gång inte orkar lika mycket som förra gången, vet att kondition är en färskvara och slarvar ibland med att underhålla den. Jag vet också att kaffe gör att jag både fysiskt och mentalt gör bättre ifrån mig på träningspasset, så därför envisas jag med att dricka min kopp före träningen! ;-)